Tuesday 27 September 2011

suka-suka nak mengomel (15)


Barangsiapa membuka aib orang lain, maka aib keturunannya akan tersingkap.
Barangsiapa menggali lubang untuk mencelakakan saudaranya, maka dia sendiri akan terjerumus ke dalamnya.

kadangkala rasa letih dengan mereka yang mengaku baik dan teraniaya tetapi dalam masa yang sama berpropaganda hingga mahu pula menjatuhkan orang lain.. bukan kah itu juga termasuk dalam penganiayaan.. kebenaran bukan lah boleh ditegakkan dengan kemarahan dan dendam.. puaskah hati jika melihat orang itu jatuh terduduk? bukankah itu membalas namanya.. kebenaran apa yang dapat ditegakkan jika perbuatan kita itu jatuh ke tahap 'pembalasan'?.. kebenaran adalah membenarkan apa yang benar dan menyalahkan apa yang salah.. menegakkan kebenaran yang berlandaskan marah dan dendam hanya membuatkan yang salah bertambah salah dan menyalahkan sesuatu yang benar.. menegakkan kebenaran juga haruslah berlandaskan kejujuran.. dimana jujurnya penceritaan jika hati penuh dengan marah dan dendam?.. berhati hati lah apabila marah melanda hati kerana ianya mampu menerbitkan rasa dendam yang akan menghitamkan hati yang putih.. mengotorkan hati yang bersih.. 

dan rasa letih juga pada mereka yang disekeliling yang menyumbang kepada bara kemarahan.. lihat diri sendiri.. llihat status diri sendiri.. lihat keadaan diri sendiri.. lihat masalah dan cabaran yang diri sendiri sedang hadapi.. atau mahukah kisah silam dan pekung didada anda juga turut terbuka? tidakkah anda sedar jika kebenaran yang cuba ditegakkan ini akan turut membuatkan kisah hidup anda dipertontonkan? jika benar mahu membantu, bantulah dengan keihlasan.. jika sekadar mahu melempiaskan rasa iri hati, hentikanlah.. kerana bara yang anda cuba hulurkan itu akan membakar tangan anda juga.. 

*when people say things they don't understand.. i just smile.. because they forget they are doing the thing they said don't do. senyum, tak perlu kata apa-apa.. senyum..


No comments:

Post a Comment