Friday 28 October 2011

deep inside me

andai ada yang memahami hati ini.. katalah apa jua tentang diri saya.. anggaplah apa jua tentang diri saya.. letaklah saya ditempat bawah mana jua.. tapi janganlah dinafikan tentang hati dan perasaan saya.. sedaya upaya saya memperbaiki segalanya.. tapi semakin saya kuatkan hati, semakin kuat juga cabaran yang mendatang.. kadang kala keliru apa lagi yang harus saya lakukan.. bukannya saya tak tahu atau bodoh untuk memikirkan apa yang terbaik untuk saya.. cuma tentangan dan cabaran sering membuakan saya rasa takut untuk saya memikirkan tentang masa depan.. katalah apa jua tentang saya.. tapi janganlah dinafikan yang saya bukan anda, dan saya adalah hak diri saya.. walaupun saya tidak sehebat anda, tapi saya adalah saya.. apa yang saya lakukan sedaya upaya saya untuk memikirkan tentang mereka di sekeliling saya.. yea, niat yg baik, cara yang betul pasti akan diberi peluang oleh ALLAH.. tapi jangan lupa, ALLAH jua yang menentukan segalanya.. tak mampu saya menolak setiap cabaran yang datang dalam hidup saya.. ya, ianya datang kerana kesilapan saya, tetapi akuilah bahawa bukan semua kerana diri saya kerana, ALLAH jua yang memberi keizinan atas segalanya dan jangan lah menidakkan ujian dan cabaran yang ALLAH sediakan untuk hambaNYA.. sering kali saya cuba untuk melakukan yang terbaik untuk semua, tapi ada masa saya hanya dapat memperlihatkannya pada seorang sahaja.. dan saya terima sekiranya ada yang terluka kerana itu.. itu kesilapan saya.. andai ada yang memahami hati ini, pastinya akan nampak betapa banyak perkara yang ingin saya lakukan yang pastinya terbaik untuk setiap orang.. tapi saya tak mampu.. kerana kadang kala mereka hanya menilai tanpa menyelidiki hati ini.. saya redha kalau ada yang katakan saya ni bodoh dan lemah.. kerana saya tahu apa yang cuba saya lakukan untuk mereka yang saya sayang.. yea, hati saya lembut maka dengan itu, janganlah dikasari hati saya ini.. saya sedaya upaya berkorban rasa dan perasaan agar ada yang tidak disakiti maka dengan itu, janganlah disakiti hati saya ini.. sedikit pun tidak terlintas dihati saya untuk hidup berasaskan kemewahan dan wang ringgit.. apa yang pasti saya ada melakukan kesilapan.. sedikit pun tidak terlintas dihati saya untuk mengganggu kehidupan orang lain.. apa yang pasti saya perlu menanggung kesilapan insan lain.. sedikit pun tidak terlintas dihati saya untuk menipu sesiapa.. apa yang pasti saya cuba untuk memikirkan mereka disekeliling saya.. apa yang pasti saya sebenarnya tak mampu melakukannya untuk semua secara serentak.. kekhilafan saya.. saya akui tapi mengapa menjadikan saya sentiasa berada dalam keadaan yang sentiasa bersalah.. hinggakan saya kehilangan beberapa perkara yang berharga dalam hidup saya.. hinggakan saya tak tahu perkara apa yang harus saya lakukan.. andai ada yang memahami hati ini pasti akan dapat rasakan apa yang cuba saya lakukan.. tapi manalah saya mampu untuk melakukan semuanya dalam masa yang sama.. dalam keadaan yang serba kekurangan, saya tak mampu walaupun hati saya meronta-ronta untuk melakukan semuanya.. saya redha kalau ada yang katakan saya lemah.. yang pasti hidup saya bukan hanya tentang diri saya.. bukan hanya tentang perasaan saya.. bukan hanya tentang masa depan saya.. dan itu adalah saya yang pastinya akan memikirkan tentang orang lain hinggakan sering disalah ertikan.. apalah daya saya untuk menyatakan apa sebenarnya dihati saya sedangkan tiada yang sudi mendengar.. apa yang mampu saya harapkan, janganlah dinilai saya dari satu perkara kerana saya perlu memikirkan berbagai perkara.. kesilapan saya pastinya tidak akan saya nafikan, tetapi janganlah diletakkan kesalahan insan lain pada diri ini.. tak mampu rasanya hati ini untuk bertahan dalam keadaan yang tiada sokongan dan bersendirian.. kadangkala timbulnya rasa ingin mengalah walaupun pastinya ada yang berkata segala kata tentang saya.. tapi saya semakin tidak memahami apa yang harus dilakukan.. semoga kasih yang satu itu mampu menampung segala kekurangan yang ada.. dan semoga kasih ALLAH sentiasa memelihara diri ini.. kehidupan saya bukan hanya melibatkan diri saya sahaja, tapi anak-anak saya, suami saya dan keluarga-keluarga saya.. fikirlah, sebelum anda mencelah didalam kehidupan yang melibatkan saya.. ketahuilah betapa saya ingin memberikan yang terbaik kepada mereka semua sepeti mana anda mahukan yang terbaik untuk orang yang anda sayang.. 


*kadangkala rasa ingin keluar darinya.. tapi hati ini takut untuk PERCAYA..

No comments:

Post a Comment